A teď ve vší vážnosti. Multilevel marketing, známý pod zkratkou MLM, v překladu síťový marketing, je takový druh podnikání, kdy jedna zakládající osoba prodávající určitý druh zboží, zainteresuje do prodeje další lidi, kteří taktéž prodávají produkty. Tito lidé mají samozřejmě možnost pod sebe získat další lidi, jež budou zase prodávat a rozšiřovat firmu o další prodejce. Tak vlastně vzniká síť, která se stále zvětšuje o nové a nové prodejce. Zisky plynou jednotlivým prodejcům jednak z vlastního prodeje, jednak profitují z prodeje lidí, které získali do firmy.
Z jejich prodeje jim plyne určité procento. Největší zisk z prodeje všech ostatních má samozřejmě první, zakládající distributor, prodejce. Těm, kteří do podnikání získávají další prodejce, se říká sponzoři. V okamžiku, kdy pod sebou mají dostatečně velký tým lidí, mnohdy sami přestávají prodávat produkty a pouze si nechávají vyplácet procenta z prodeje ostatních – provize. Sponzor má funkci „rádce“ pro své podřízené a především pro nováčky. Je to konec konců v jeho zájmu. Čím lepší bude mít v týmu prodejce, tím větší provize získá.
Nepleťte si s pyramidou
Ačkoliv se může na první pohled zdát, že multilevel marketing je jen jiné označení pro nechvalně známou pyramidu, nenechte se zmást. Pyramida je sice také založena na rozšiřování týmu o nové členy, ale produkt k prodeji zde tak nějak úplně chybí. Za „vstupenku“ k prodeji zde totiž zaplatíte registrační poplatek v domnění, že od teď už budete jen vydělávat peníze. Jenže tento poplatek putuje z části do kapsy vašeho sponzora, tedy člověka, který vás pro prodej získal a část putuje do kapsy zase jeho sponzora a tak dál, až se peníze dostanou do rukou toho nejvýše postaveného v celém systému. I v multilevel marketingu se můžete setkat s registračním poplatkem, tam ale skutečně máte zboží k prodeji.
Kdo uspěje?
O tom, zda v tomto druhu podnikání uspěje skutečně každý, se dá úspěšně polemizovat. Přímý prodej není vhodný pro každého. Musíte oslovit rodinu, přátele, ale i naprosto cizí lidi a přesvědčit je o důležitosti koupit váš produkt. To, že si od vás maminka koupí šampon, vás opravdu nepředurčuje k úspěchu. Ve skutečnosti je velice těžké naučit se efektivně prodávat a je to běh na dlouhou trať. Jen malé procento z celkového počtu prodávajících v síti MLM si vystačí pouze s příjmem z prodeje. Většina z nich má MLM jako formu zábavy vedle svého klasického zaměstnání.